Kamery zamiast lusterek?

0
465

Kamery zamiast lusterek ? 

Coraz częściej możemy spotkać na drogach nowe Mercedesy Actrosy. Co prawda wersja dystrybucyjna jest dla nas zagadką, ale do dyspozycji mamy egzemplarze długodystansowe, które przeważają liczebnością na drogach. Nowe Actrosy posiadają kabiny o pełnowymiarowej, 2,5 m szerokości !   Zajmijmy się teraz trzema typami ciągników typu 1840, które całkiem niedawno trafiły do holenderskiej firmy De Mandemakers Groep. Są to jedyne i pierwsze takie egzemplarze nowego modelu, które ujrzały światło dzienne branży dystrybucyjnej w tym kraju. Ich przeznaczeniem będzie praca z typowymi miejskimi jednoosiowymi naczepami, które będą w stanie również odnaleźć się w  gęsto zabudowanym terenie. Ciężarówki będą pokonywać raczej krótki dystans, dlatego wyposażono je w niżej zawieszone kabiny posiadające 2.3 metra szerokości. Tu właśnie się okazało, że mniejsze kabiny mogą również liczyć na system bezlusterkowy. Różnica ma polegać na tym, że wysięgniki z obudowami kamer mogą nam się wydać znacznie dłuższe, niż w przypadku kabin dalekodystansowych. Chodzi o nadrobienie 20 centymetrów różnicy w szerokości nadwozia. 

MirrorCam

Zdania kierowców na temat zastosowania kamer są podzielone. Żywe dyskusje porusza to jak  w ruchu miejskim poradzi sobie system MirrorCam. Z widocznością w tych kamerach może być różnie. Co prawda zakres widoczności jest tutaj wyraźnie większy, niż w przypadku zwykłych lusterek, jednak istotną  rolę może odegrać fakt, że wysięgnika prawej kamery nie widać z fotela kierowcy. W czasie przejazdów przez bardzo wąskie miejsca, lub parkowania w trudno dostępnych miejscach, bardzo łatwo będzie o uszkodzenia. 

Zalety  

Producenci dbają o dobrą promocje  swoich produktów. Jak twierdzą, zastąpienie lusterek ma znacznie poprawić aerodynamikę auta.  Przede wszystkim zastąpienie lusterek dużo mniejszymi kamerami poprawia aerodynamikę auta. Według książki Aerodynamics of Road Vehicles klasyczne lusterka zwiększają opór powietrza o 2 do 7 proc. Natomiast Stowarzyszenie Producentów Samochodów Auto Alliance wyliczyło precyzyjnie, że zastąpienie ich kamerami może zmniejszyć zużycie paliwa o 3,2%. Dziś, gdy producenci walczą o każdy ułamek grama dwutlenku węgla, jaki mogą emitować ich produkty, każda oszczędność jest ważna.

Istotną zaletą tego rozwiązania jest też usunięcie problemu martwego pola. Dzięki szerokokątnym obiektywom kamer można zupełnie zapomnieć o tej przypadłości klasycznych rozwiązań. Dodatkowo według Audi usunięcie lusterek pozwoli na zmniejszenie szerokości nadwozia o 15 cm, co oznacza łatwiejsze manewrowanie. Nie bez znaczenia pewnie jest też fakt, że takie lusterko z obudową potrafi kosztować kilka tysięcy złotych, więc usunięcie go z auta mogłoby oznaczać oszczędności dla mniej utalentowanych kierowców. Niebagatelną zaletą jest też ograniczenie hałasu generowanego przez powietrze opływające lusterka w czasie jazdy.

Producent z Ingolstadt zapowiada, że zamiast lusterek w kabinie pomiędzy kokpitem a drzwiami zamontowane będą ekrany OLED, które będą zapewniały świetną widoczność wokół auta.

Poniżej film z symulacją kamery zamiast lusterka

 

Źródło zdjęcia  40ton.net

 

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj