Nadchodzą zmiany- Pakiet mobilności

0
41

Cel Pakietu i sprzeciw ze strony Polski

Pakiet mobilności przewiduje ważne zmiany w prawie UE. Dotyczą one branży transportu drogowego. Jego celem jest uproszczenie i uściślenie dotychczasowych przepisów oraz stworzenie nowych rozwiązań mających służyć budowaniu równowagi w transporcie międzynarodowym. Państwami, które głosowały za wprowadzeniem w życie Pakietu mobilności były oczywiście Francja i Niemcy. Polska wraz z 9 innymi państwami, wystąpiły  przeciwko tej zmianie ( Bułgaria, Estonia, Łotwa, Litwa, Malta, Węgry, Cypr i Rumunia). Tu pojawia się pytanie, skąd ten bunt ze strony Polski ? Otóż,  nowe wytyczne mają znacznie utrudnić świadczenie usług na Zachodzie.  Co za tym idzie ?  Wzrost kosztów po stronie naszych firm i osłabienie ich pewnej pozycji.

Dodatkowo, przedsiębiorcy wykonujący transport drogowy pow. 2,5 tony będą musieli spełniać następujące wymogi:

a) posiadać rzeczywistą i stałą siedzibę w jednym z państw członkowskich;
b) cieszyć się dobrą reputacją;
c) posiadać odpowiednią zdolność finansową; oraz
d) posiadać wymagane kompetencje zawodowe.

Przedmiotowe wymogi mają już zastosowanie do transportu drogowego rzeczy powyżej 3,5 tony, niemniej jednak Pakiet Mobilności znacznie zmienia przedmiotowe wymogi.  

Zgodnie z Pakietem Mobilności, przedsiębiorca wykonujący transport musi być w stanie w każdym momencie roku finansowego spełnić swoje zobowiązania finansowe. Przedsiębiorca wykazuje na podstawie rocznych sprawozdań finansowych poświadczonych przez audytora lub odpowiednio upoważnioną osobę, że każdego roku dysponuje kapitałem i rezerwami w łącznej wysokości co najmniej:

  1. 9 000 EUR, na pierwszy wykorzystywany pojazd silnikowy;
  2.  5 000 EUR na każdy dodatkowy wykorzystywany pojazd silnikowy lub zespół pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony; oraz
  3. 900 EUR na każdy dodatkowy wykorzystywany pojazd silnikowy lub zespół pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 2,5 tony, ale nie przekracza 3,5 tony.

Wymogi dotyczące zdolności finansowej będą dotyczyć również przedsiębiorców wykonujących zawód przewoźnika drogowego rzeczy z wykorzystaniem pojazdów silnikowych lub zespołów pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 2,5 tony, ale nie przekracza 3,5 tony. Będą oni zobowiązani dysponować kapitałem i rezerwami w łącznej wysokości co najmniej  1 800 EUR na pierwszy wykorzystywany pojazd oraz  900 EUR na każdy dodatkowy wykorzystywany pojazd. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj