Przyczyny i skutki zmęczenia kierowcy

0
455

Każdego dnia mamy styczność z wszelkiego rodzaju transportem, który znacznie ułatwia nam codzienne funkcjonowanie. Korzystamy z rowerów, skuterów, samochodów osobowych, samochodów dostawczych oraz wszelkiego rodzaju pojazdów służących komunikacji miejskiej. Wszystkie te pojazdy obsługiwane są przez ludzi, którzy stają się ich kierowcami. Od pierwszej sekundy jazdy, kierowca jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje oraz innych uczestników ruchu drogowego. Nawet najmniejsze wykroczenie może skutkować kolizją lub wypadkiem drogowym, który niesie za sobą poważne konsekwencje. Jak więc zmniejszyć ryzyko spowodowania zagrożenia na drodze oraz jaki wpływ na kierowcę wywołuje zmęczenie?

Z dnia na dzień kierowców przybywa a razem z nimi utrzymuje się poziom wypadków na drodze. Wypadki powstają z powodu celowego łamania przepisów, problemów zdrowotnych, rozkojarzenia, nieuwagi lub problemów zdrowotnych. Często decydujemy się wsiąść za kierownicę i lekceważymy fakt złego samopoczucia ponieważ nie zdajemy sobie sprawy jak istotną rolę dla kierowcy odgrywa nie tylko sprawność fizyczna ale również sprawność psychiczna. Do sprawności psychicznej zaliczamy w dużej mierze zmęczenie, które dzielimy na zmęczenie psychiczne, zmęczenie fizyczne oraz zmęczenie sensoryczne.  

Zmęczenie psychiczne

Zmęczenie psychiczne u każdej osoby występuje w indywidualnym czasie. Wywołują je między innymi zaburzenia snu, długotrwałe i monotonne zajęcie powodujące znudzenie, długotrwała praca przy komputerze lub innym monitorze ekranowym itp. Zmęczenie psychiczne wpływa bezpośrednio na naszą wydolności fizyczną. Biorąc pod uwagę kierowców szczególnie niebezpiecznym objawem zmęczenia psychicznego jest senność, wydłużenie czasu reakcji, pogorszenie funkcji poznawczych oraz rozkojarzenie (zmniejszenie koncentracji). Długotrwałe utrzymywanie się niniejszego stanu może skutkować spowodowaniem zagrożenia na drodze w wyniku, którego ucierpi osoba dotknięta zmęczeniem oraz inni uczestnicy ruchu. 

Zmęczenie fizyczne

Zmęczenie fizyczne tak samo jak zmęczenie psychiczne wywoływane jest u każdej osoby przez inne czynniki. Nasz organizm męczy się przez przegrzanie organizmu spowodowane np. wysoką temperaturą. Podobne skutki niesie spadek glukozy we krwi, który jest szczególnie niebezpieczny dla osób cierpiących na cukrzycę lub po porostu długotrwały wysiłek fizyczny, który wpływa na nasze mięśnie. Niezależnie od przyczyny, która wywołała zmęczenie fizyczne skutek jest taki sam: pogorszenie koordynacji ruchowej (spowolniony czas ruchu) oraz spadek intensywności wykonywanych ruchów. 

Zmęczenie sensoryczne 

Zmęczenie sensoryczne polega na obniżonej reakcji narządów zmysłów. Przyczyną może być długotrwała ekspozycja określonego bodźca, np. nadmierne obciążenie narządu wzroku wywołane za słabym lub za dużym oświetleniem, które spowoduje zmęczenie narządu wzroku. Również praca w nadmiernym hałasie może wywołać zmęczenie, jednakże wpływa bezpośrednio na narząd słuchu i powoduje zmniejszenie wydolności słuchowej. W przypadku zawodu kierowcy zmęczenie sensoryczne może wywołać np. oślepienie światłami samochodów jadących z naprzeciwka.  

Należy pamiętać, że konsekwencje zmęczenia związane są również z czasem prowadzenia pojazdu, wiekiem kierowcy, stanem fizycznym oraz wpływem ewentualnych używek, czy alkoholu. Pomimo kategorycznego zakazu prowadzenia wszelkich pojazdów pod wpływem alkoholu w dalszym ciągu zdarzają się przypadki, kiedy kierowca decyduje się prowadzić będąc pod wpływem alkoholu lub nawet uzupełnia promile w trakcie jazdy. Do nielegalnych używek i zdecydowanie niewskazanych dla kierowców należą również inne substancje odurzające takie jak np. amfetamina czy dopalacze, po które kierowcy często sięgają właśnie w celu zmniejszenia skutków zmęczenia. Należy pamiętać, że żadne używki nie wpłyną pozytywnie na organizm a ich działanie może pogorszyć stan fizyczny lub wywołać jeszcze intensywniejsze zmęczenie. Celem zmniejszenia ryzyka wystąpienia nadmiernego zmęczenia należy przestrzegać zasad dopuszczalnych godzin ciągłego prowadzenia pojazdu oraz związanych z nimi obowiązkowych przerw w pracy. Warto w tym miejscu przypomnieć, że normy prowadzenia pojazdu oraz odpoczynku dla zawodowego kierowcy są szczegółowo zawarte w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 roku o czasie pracy kierowców. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj