Siedzący tryb pracy i odżywianie kierowcy

0
108

Charakterystyczny dla kierowcy zawodowego jest niestety siedzący tryb pracy. Zdecydowanie wykonując transport międzynarodowy, kierowca nie ma czasu na aktywność fizyczną ani na zdrowe odżywianie. Towarzyszy im za to stały stres i bóle kręgosłupa. Skutkami tego są przede wszystkim choroby zagrażające życiu, przykładowo: cukrzyca, nadciśnienie, niewydolność serca, zwyrodnienia kręgosłupa.

SIEDZĄCY TRYB PRACY

Zdecydowanie dla utrzymania swojego zdrowia,  codziennie na aktywność fizyczną powinniśmy przeznaczać minimum 30 minut. Kierowca nie ma wyboru, swoją pracę musi wykonywać na siedząco. Dodatkowo jeśli siedzimy w sposób nieodpowiedni, czyli zgrabiona postawa ciała i pochylenie wprzód to z pewnością przeciążamy swój kręgosłup. Ważne jest aby mądrze wykorzystać swoje przerwy z korzyściami dla swojego zdrowia.  Powinniśmy się skupiać także na utrzymaniu prawidłowej postawy ciała, a mianowicie utrzymywać wyprostowaną pozycję, jeśli siedzimy powinniśmy plecy starannie podpierać. Podczas przerw w pracy warto  poświęcić chociaż chwilę na małą aktywność fizyczną.

Skrzywienie kręgosłupa – przykładowo możemy wskazać tu skoliozę, czyli skrzywienie w płaszczyźnie czołowej, strzałkowej i poziomej. Zamiast naturalnego kształtu, kręgosłup ma formę litery „S”.  Przyczyną może być  brak aktywności fizycznej oraz nieprawidłowa postawa ciała podczas siedzenia. Wygięcie kręgosłupa zdecydowanie zaburza naszą równowagę. U pacjentów ze skoliozą można zaobserwować m.in. : wystające łopatki, nierówną wysokość ramion i bioder, wystający garb z jeden strony pleców który powstaje na skutek wypchnięcia przez kręgi żeber.  Leczenie skoliozy jest długotrwałe i uciążliwe.

Zwyrodnienie kręgosłupa jest przewlekłe i postępujące. Polega na przedwczesnym zużyciu i zwyrodnieniu tkanek, które tworzą połączenia kręgów. Możemy wyróżnić zwyrodnienia kręgosłupa tj.: szyjnego, piersiowego, lędźwiowego. Zmian zwyrodnieniowych niestety nie można cofnąć ani zahamować. W tym przypadku niezwykle ważna jest rehabilitacja ruchowa. Podstawowym objawem zwyrodnienia kręgosłupa jest przede wszystkim ból. Przyczyny to m.in.: brak aktywności fizycznej, długotrwałe nienaturalne pozycje ciała, nadwaga i otyłość, wcześniejsze urazy, choroby autoimmunologiczne, wady postawy, przeciążenia spowodowane np. nadmierną pracą fizyczną. Zwyrodnienia dolnego odcinka kręgosłupa są częstym powikłaniem przy siedzącym trybie pracy. Powodem jest duży nacisk na kręgosłup, który powstaje przy niewłaściwej pozycji siedzącej.

SPOSÓB ODŻYWIANIA

Posiłki kierowcy charakteryzują się szybkim czasem ich sporządzania a mianowicie są to najczęściej gotowe dania, zupki i przetworzone produkty. Warto zwrócić uwagę na produkty które wspomagają utrzymywanie koncentracji co dla kierowcy jest niezwykle ważne, duża ilość kofeiny nie jest żadnym rozwiązaniem, lepiej sięgnąć po węglowodany złożone i dołączyć je do naszej diety. Posiłki kierowcy charakteryzują się także niską zawartością warzyw i owoców. Natomiast przeciwnie jest z zawartością tłuszczu, soli i cukru. Szybkie posiłki w czasie pauzy cechują się właśnie takimi składnikami. W ogólnodostępnej i znanej wszystkim piramidzie żywieniowej, nie bez przyczyny za najważniejszy składnik diety zostały uznane warzywa i owoce. Dla zdrowego trybu życia rekomenduje się spożycie 4-5 posiłków w regularnych odstępach czasu. Niestety zdarza się że kierowcy nie przestrzegają spożywania regularnych posiłków a w zamian spożywają przykładowo dwa duże posiłki.

Czy kierowca zawodowy może się zdrowo odżywiać? Oczywiście że tak. Czy więcej czasu zajmie zamówienie  czegoś „na szybko” czy pokrojenie warzyw na przekąskę? Czy sporządzenie na śniadanie przykładowo jogurtu z płatkami i nasionami lub kanapki zajmie nam więcej czasu jak zamówienie hot doga? Kierowca też może zdrowo się odżywiać i może nie mieć z tym żadnego trudu.

Kilka zasad dla zdrowego trybu życia:
  1. Obowiązkowe jedzenie śniadania, które daje nam energię,
  2. Jedzenie 5 posiłków dziennie w miarę możliwości stałych odstępach czasowych,
  3. Unikanie przetworzonej żywności,
  4. Dieta bogata w warzywa i owoce (należy jednak pamiętać że owoce należy spożyć w pierwszej połowie dnia, gdyż zawierają dużą ilość cukrów),
  5. Krótkie spacery i aktywność w czasie pauzy,
  6. Picie wody zamiast gazowanych i słodkich napojów,
  7. Przygotowanie sobie pojemników do żywności,
  8. Sporządzanie wcześniej posiłków na cały dzień,
  9. Unikanie jedzenia typu fast food.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj